Előzmény: Mervó Úr vitaindítója
Kedves Pátyi Polgárok!
Mervó József úrtól származó vitaindító írás több olyan állítást fogalmazott meg Telkivel kapcsolatban, ami a tények egyoldalú szemléltetésén alapul, így megtévesztő lehet. Célja nem lehet más, mint ez alapján összeugrasztani a pátyi és a telki lakosságot, hogy ne az üggyel, a „golf” köntösbe bújtatott várossal, vagy egyes értelmezések szerint vígalmi negyeddel foglalkozzanak a pátyiak…
Lássuk az állításokat és utána a tényeket.
Számokban: Telki lakossága 1990-2009 között 548%-kal nőt. (Páty:169%, Budajenő:214%, Biatorbágy:164%)
Nem kell bonyolult matematikai ismeret ahhoz, hogy ha kellően jó alapot választunk, akkor a tényeket nekünk kedvező színben lehet feltüntetni. Vegyünk két embert, egy pátyi lakost és egy ingatlanfejlesztőt. Mindkettő jól végzi a munkáját, ezért mindkettőjük fizetését megemelik 50%-kal! A pátyi lakos 80 ezer forintos fizetéséből 120 ezer forint lesz (+40 ezer), az ingatlanfejlesztő vezetőjének 800 ezer forintos havi fizetéséből 1 millió 200 ezer forint (+400 ezer). Melyikük tud többet vásárolni az újpátyi MegaPlázában?
Talán látható, hogy nem a százalékos növekmény, hanem maga az összegszerű növekmény számít. Nézzük ezután a tényeket a lakosságszám növekedést illetően:
|
Telki |
Páty |
Biatorbágy |
1990.jan. 1 |
629 |
4 006 |
7 176 |
2009. jan.1 |
3 448 |
6 773 |
11 769 |
növekedés |
2 819 |
2 767 |
4 593 |
forrás: KSH
Látható, hogy Páty és Telki lakossága az eltelt időszakban szinte azonos számmal növekedett. Nagyságrendi eltérés nincs a két település lélekszámának a bővülése között. Azaz Páty és Telki lakosság számának a növekedése azonos mértékű többletterhelést jelent a közlekedés szempontjából…
Telki teljesen ráépült a pátyi határra. Telki megkérdezte Pátyot mi a véleménye erről?
IGEN, megkérdezte. Telki a törvényi előírásokat betartva hajtotta végre mindig a szabályozási terv módosítását. A jelenlegi pátyi folyamatról ez viszont egyáltalán nem mondható el. Az 1997. évi LXXVIII. Törvény előírásával ellentétben a szomszédos települést előzetesen, a tervezett fejlesztés jelentőségéhez mérten, és annak várható hatásaihoz méltóan nem tájékoztatták. Erre vonatkozó véleményt fogalmazott meg nem csak Telki, hanem Budakeszi és a Zsámbéki-Medence Tájvédelmi Egyesület is. Sőt láthatóan a pátyi jegyző sem asszisztál már a pátyi testületnek a törvényeket semmibe vevő gyakorlatához: törvényességi észrevételben hívta fel a pátyi képviselők figyelmét ugyanerre a törvényi előírásra…
Az új Golf fejlesztés Telki szerint nem Pátyot hanem Telkit terheli mivel közvetlen a határon van. A Golf Projekt Páty vagy Telki beruházásának mondható inkább?
Az újpátyi „minigolf és MegaPláza” projektnek semmilyen kapcsolata nincs Páty település belterületével. Ezzel szemben teljes egészében Telkire van tapasztva a beruházás, mind építészetileg, mind település szerkezetileg Telki részét képezi a projekt úgy, hogy jogilag Pátyhoz tartozik. Ebben az esetben az elvárható erkölcsi minimum lett volna a pátyi önkormányzat részéről, hogy a tervezett beruházással drasztikus mértékben érintett szomszédos települést előzetesen tájékoztatja és egyeztetést kezdeményez! Amennyiben ezt az erkölcsi minimumot nem érzékelte a pátyi képviselő testület, akkor elég lett volna az 1997. évi LXXVIII. törvény 9. §-ának a betartása is…
Telkiben „szépen” kivilágított labdarugó stadion épült (jól látszik esténként), szálloda, sportcentrum, korábban korház. De milyen hatással vannak ezek a fejlesztések Pátyra nézve? Milyen haszna van Pátynak a Telki fejlesztésekből? Esetlegesen Páty csak tűri a hatalmas átmenő forgalmat?
Érdemes egy forgalom számlálást végezni arról, hogy reggelente hány gépkocsit jelent a Pátyon keresztül Telkibe érkező forgalom, és abból:
- Hány gépkocsinak a célállomása Telki?
- Ezek közül hány gépkocsi indult közvetlenül Pátyról azzal a céllal, hogy munkavállalóként a fenti létesítményekben dolgozzon?
Meglepődne minden a térség iránt elkötelezett ingatlanfejlesztő, hogy lehet olyan beruházást is végrehajtani, amely szabályosan, a törvények betartásával jön létre; nem terheli drasztikusan a régió közlekedését; nem okoz aránytalan sérelmet más településeknek, és munkalehetőséget jelent a környékbeli településeken élők számára.
Telkiben mind a magántulajdonú vállalkozások, mind az önkormányzati intézmények nagy számban foglalkoztatnak pátyi munkavállalókat. Ez a települések közötti normális kapcsolatban természetes. Egy a térség iránt igazán elkötelezett fejlesztőnek nem lehet célja két település összeugrasztása, és az sem, hogy olyan beruházások valósuljanak meg szabálytalanul, amely egyes települések számára aránytalan hátrányokkal járnak.
2010-ben megépül Pátyon az autópálya kihajtó. Drasztikusan meg fog nőni a Telki felől érkező átmenő forgalom Pátyon. Rövidebb, biztonságosabb lesz ez az útvonal, sokan választják majd Pátyi utat a Budakeszi kanyargós, veszélyes útszakasz helyett. Reggel -este. És már hétvégén is, mivel a sportcentrumban a hétvégi rendezvényekre annyi autó érkezik alkalmanként, hogy a parkolója be sem tudja fogadni. (legutóbb 416-ot számoltam) Mit tehetne Telki a helyzet csillapításáért? Miért nem rendel el építési tilalmat Telki közel még beépítetlen telkeire (400.000m2-nyi beépítési lehetőség van), addig amíg meg nem épül meg a pátyi elkerülő út? Telki Polgármestere szerint ez kizárt, nekik már régen szerzett jogaik vannak.
Ez három állítás, három csúsztatás.
1) A pátyi szabályozási terv készítői azzal a nyilvánvalóan téves prekoncepcióval készítették el közlekedési hatástanulmányukat, hogy:
- A 7000 emberből senki nem fog Budakeszi felé menni.
- Sőt aki eddig arra ment, az is inkább a pátyi autópálya kapcsolatot használva az autópálya felé fog közlekedni.
Bárki számára nyilvánvaló, hogy ez NEM igaz. Aki észak budai irányba közlekedik, és a Margit-hídtól felfelé van dolga, az csak és kizárólag Budakeszin át megy. Aki a Margit-hídtól déli irányba megy, az az autópályán keresztül közlekedik, függetlenül attól, hogy Biatorbágynál megy az autópályára, vagy a majdani pátyi felhajtón keresztül.
2) A sportcentrumba jellemzően busszal hozzák a csapatokat, nem gépkocsival. Mivel a használók döntő része Budapestről jön, az útvonal választásuk ugyanolyan racionálisan működik, ahogy a Budapestre befelé irányuló forgalom. Csak azért nem fognak Pátyon keresztül jönni észak Budáról, hogy a „minigolf-MegaPláza” fejlesztők állítását alátámaszthassák.
3) Telki polgármestere ilyen kijelentést soha nem tett. Ezzel szemben pont Telki alpolgármestere vetette fel elsőként a Budakeszin 2009. november 3-án tartott közlekedésfejlesztési megbeszélésen, hogy a Zsámbéki-medence települései közösen rendeljenek el változtatási tilalmat minden lakócélú beépítésre mindaddig, amíg az M0 körgyűrű teljesen el nem készül. Ez minden település számára önkorlátozást jelentene, és kikényszerítené, hogy a települések közösen lobbizzanak az M0-ás megépítéséért.
Az már teljesen zárójeles megjegyzés, hogy utóbbi nem dőlt betűs légből kapott állítás, hanem jegyzőkönyvben szerepel, és igazolható…
Egy érdekes tény egy Telki képviselőtől: Telki Önkormányzatának a fejlesztők soha nem fizettek jelentős mértékben településfejlesztési díjakat. Sőt még az Önkormányzat ajándékozott a fejlesztőnek területeket azért hogy fejlesszenek! Pátyon közel 3.000.000.000 Ft-tal járul hozzá a beruházó az elkerülő utak fejlesztéséhez, amelyek a teljes térség közlekedési gondjait hivatottak megoldani. Mekkora összeggel járulnak hozzá a környező települések a beruházáshoz? Vagy csak az előnyeit élvezik?
A légből kapott állítások újabb példája. Telkiben magánberuházó még soha nem végzett ilyen mértékű lakóingatlan fejlesztést, amely új várost hozott volna létre. A lakócélú fejlesztések döntő részét az önkormányzat végezte, az önkormányzat volt a beruházó. A kivételt a BECCO jelentette a 90-es évek második felében, amely a megvásárolt terület infrastruktúráját és az utakat maga építette. Ezt valóban nem nevezik Telkiben településfejlesztési díjnak, mert magától értetődő, hogy a beruházó építi ki a közlekedési kapcsolatot. Nem is értjük, hogy a pátyi lakossággal hogy lehet megetetni azt, hogy ezt a beruházó fizeti a falunak??? Úgy, hogy elkerülő útnak van beállítva az újpátyi „minigolf-MegaPláza” feltáró útja. Ezt saját magának fizeti a beruházó, mert utak nélkül nem eladhatóak az ingatlanok, földutakon ki menne be a MegaPlázába?!
Páty klasszikus településfejlesztési díjat egyetlen forintot sem kap a projekt fejlesztőitől! Amit a beruházók adnak, azt a saját céljaikra költik el, ami nélkül nem eladható a projekt. Településfejlesztési díj nem célhoz kötött, hanem szabadon felhasználható lenne. Összegszerűen pedig nagyon könnyű kiszámolni: mennyivel növeli meg a pátyi önkormányzat a terület értékét az átminősítéssel? Az összeg fele minimum a falunak járna. A 160 hektáros terület az új szabályozás révén alsó hangon 5000 Ft/nm értéknövekedést jelent a beruházónak. Ez összesen 8 mrd Ft, aminek a fele illetné meg Pátyot. Azon felül, hogy a beruházó kiépíti a teljes úthálózatot és az infrastruktúrát.
A beépítési tervek irrealitását és túlzott mértékét jelzi, hogy Páty még a neki járó 4 mrd Ft-tal sem lenne kisegítve, mert a lélekszám növekedésből származó kötelezettségeket utána a falunak kellene teljesítenie! Csak a legalapvetőbb szükségletek: két 16 tantermes új iskola, 3 új óvoda és bölcsőde építése, berendezése és folyamatos üzemeltetése, polgármesteri hivatal létszámának bővítése. Ehhez meg kell vásárolni az ingatlant, ki kell építeni a közműveket, fel kell építeni a létesítményeket és be kell rendezni. A 4 mrd Ft még az egyszeri beruházáshoz sem elég, nem hogy az üzemeltetéshez. Természetesen ez nem a jelenlegi képviselő testület vállát fogja nyomni, és pláne nem a beruházókét, akik addigra már régen a spanyol tengerparton fognak napozni, amikor a jövőben pátyi önkormányzat szembesül a problémákkal…
A beruházás nem megoldja a térség közlekedési gondjait, hanem ezzel ellenkezőleg: tovább növeli azt. Elhiszi bárki is Pátyon, hogy a 7000 ember az autópályáról behajt a luxus gettóba, és onnan nem mozdul majd ki??? Az a 7000 ember nem fog Pátyra soha behajtani??? Nem fog soha Budakeszi felé közlekedni??? Elbírja Páty főutcája, hogy a település lélekszáma a jelenleg beépítésre váró terület és az új projekt révén 17 ezer főre nő hosszú távon??? Vagy négysávos lesz a Rákóczi Ferenc utca???
A Telki Főépítész, Páty Önkormányzatának írt levelében többször visszatér arra a ténymegállapításra, hogy Telkinek semmi haszna a Pátyi fejlesztésekből. Ellenben Páty komoly adóbevételekre tesz szert, mindezzel sugallva, hogy esetlegesen Telki részére is juttatni kellene a Pátyi javakból. Jogosan merülhet fel ilyen igény Telki részéről? Ezzel azt akarja mondani, hogy ha Telki is részesül a javakból, akkor hirtelen elviselhetővé válik a beruházás
Varga Béla főépítész véleménye elolvasható Telki honlapján. Arra hívja fel benne a figyelmet, hogy egy ilyen Telkihez tapadó új város tőkeelszívó hatással bír, amely egyértelmű és drasztikus hatással lenne Telki életére. Ki vásárolna a telki üzletekben, ha a falu határában épül egy MegaPláza? Az üzletek kiürülnek, bezárnak, és az eddig abból származó adóbevétel megszűnik.
A fejlesztő célja egyértelműen a pátyi lakosság megosztása, hogy ne a projekt, hanem Telki ellen irányuljanak, és ennek árnyékában a törvényi akadályok ellenére is átvigyék a projektet. Varga Béla főépítész véleményét Telkire fogalmazta meg, azonban nem csak Telkiről szól. Pátyról ugyanolyan mértékben! A reálisan gondolkodó pátyiak gondolkodjanak el egy kicsit a méreteken: a MegaPláza szabályozási terve 100 ezer nm kereskedelmi és vendéglátóipari tevékenységet enged az új területen. A TESCO budaörsi hipermarketje 15 ezer nm-es… Majdnem 7 budaörsi TESCO-t lehet majd oda építeni!
Érdemes pár kérdést feltenni, nem csak a 7000 ember, hanem külön a 7 TESCO hipermarketnyi kereskedelemmel kapcsolatban is:
- A jelenlegi régi Pátyon életképes lesz bármilyen kereskedelemi, vendéglátó vagy szolgáltató tevékenység 7 TESCO szomszédjában? Mi lesz a jelenlegi üzletekből, mit fognak csinálni azok tulajdonosai?
- A budaörsi TESCO forgalmát mindenki megtekintheti. Ezt szorozza be héttel, és képzelje el, hogy mennyivel javulni fog a közlekedés a régióban…
- Tudja bárki is, hogy 100 ezer nm kereskedelmi és vendéglátóipari tevékenység működéséhez mekkora vonzáskörzet szükséges? Tudják azt, hogy ez VALÓJÁBAN mit takar? Mi az a tevékenység, amihez ez a szabályozás szükséges, és amit jövedelmezően lehet működtetni ekkora területen?
Kedves pátyi polgárok! Ne engedjétek, hogy mondvacsinált indokokkal eltereljék a figyelmeteket arról, hogy mi készül a szomszédotokban! Ne engedjétek, hogy Telkivel szembefordítsanak Benneteket, mert a két település érdeke közös!
Üdvözlettel:
Danóczy Balázs
Telki polgármestere